In het kort
De ombudsman pleit voor de afschaffing van de boete van 9 euro voor de elektronische tolweg. Volgens de ombudsman is de boete onevenredig en discriminerend. Dit volgt op een reeks boetes en klachten over het systeem.
Feiten over dit nieuwsbericht
- 1
De ombudsman pleit voor afschaffing van de boete voor de elektronische tolweg.
- 2
De boete bedraagt 9 euro.
- 3
De ombudsman noemt de boete onevenredig.
- 4
De ombudsman noemt de boete discriminerend.
- 5
Er is sprake van een 'boetelawine' en een 'klachtenregen' met betrekking tot de elektronische tolweg.
Hoe de media berichten
1 artikelAchtergrond
De kritiek richt zich specifiek op de hoogte van de boete in verhouding tot de overtreding. De ombudsman stelt dat de boete niet in verhouding staat tot de ernst van de overtreding en dat dit leidt tot oneerlijke situaties voor weggebruikers. De aard van de discriminatie wordt niet nader gespecificeerd in het artikel, maar de ombudsman acht het wel een belangrijk punt van zorg.
De oproep van de ombudsman komt voort uit een analyse van de recente ontwikkelingen rondom de elektronische tolweg. De 'boetelawine' en de 'klachtenregen' die het artikel noemt, suggereren een breed gedragen onvrede en een aanzienlijk aantal problemen met het huidige systeem van tolheffing en boetes.




