In het kort
De Gezondheidsraad adviseert de overheid om alcoholgebruik te denormaliseren met als doel de consumptie te verminderen. De raad stelt dat er geen veilige ondergrens is voor alcoholconsumptie en vergelijkt de aanpak met die van roken, wat succesvol was.
Feiten over dit nieuwsbericht
- 1
De Gezondheidsraad adviseert om alcoholgebruik te denormaliseren.
- 2
Het doel van denormalisering is het verminderen van alcoholconsumptie.
- 3
De Gezondheidsraad stelt dat er geen veilige ondergrens is voor alcoholgebruik.
- 4
De aanpak van roken wordt als voorbeeld genoemd voor de denormalisering van alcohol.
- 5
Het advies is gericht aan de overheid.
Hoe de media berichten
4 artikelen · 3 invalshoeken“Metro belicht het advies van de Gezondheidsraad om alcohol te denormaliseren en trekt een parallel met de succesvolle aanpak van roken.”
“Het Nederlands Dagblad focust op de kern van het advies: de schadelijkheid van zelfs één glas wijn en de oproep aan de overheid om alcohol te denormaliseren.”
“Joop.nl benadrukt de verrassing of verbazing over het advies van de Gezondheidsraad met een informele kop.”
Achtergrond
Volgens de Gezondheidsraad is er geen veilige ondergrens voor het gebruik van alcohol. De raad stelt dat het denormaliseren van alcohol drinken vergelijkbaar is met de aanpak die succesvol is gebleken bij het verminderen van roken.
De adviezen van de Gezondheidsraad komen voort uit de constatering dat alcoholgebruik genormaliseerd is, wat de consumptie in stand houdt. Door dit te doorbreken, hoopt de raad een gedragsverandering te bewerkstelligen.


