In het kort
Op woensdag 24 juni 2026 vindt er een landelijke staking plaats in het openbaar vervoer. Vakbonden leggen het OV plat om te protesteren tegen kabinetsplannen en bezuinigingen op de WIA en WW. De staking zorgt voor hinder bij reizigers, met name in de ochtend.
Feiten over dit nieuwsbericht
- 1
Op woensdag 24 juni 2026 vindt er een landelijke staking in het openbaar vervoer plaats.
- 2
De staking wordt georganiseerd door vakbonden, waaronder FNV.
- 3
De actie is gericht tegen kabinetsplannen en bezuinigingen op de WIA en WW.
- 4
Woensdagochtend rijden er geen NS-treinen.
- 5
Ook Arriva en Qbuzz verwachten uitval en minder treinen en bussen.
Hoe de media berichten
11 artikelen · 8 invalshoeken“Kondigt de krachtmeting tussen vakbonden en kabinet aan, waarbij het OV staakt tegen ingrepen in WIA en WW.”
“Waarschuwt OV-reizigers voor veel minder treinen en bussen door de staking.”
“Waarschuwt OV-reizigers voor veel minder treinen en bussen door de staking.”
“Informeert dat er op woensdag 24 juni 2026 een landelijke OV-staking is, waarbij de ponten wel varen, als protest tegen kabinetsplannen.”
“Meldt dat er woensdagochtend geen NS-treinen rijden door een OV-staking, waarbij ook Qbuzz en Arriva uitval rekenen.”
“Meldt dat er woensdagochtend geen NS-treinen rijden door een OV-staking, waarbij ook Qbuzz en Arriva uitval rekenen.”
“Meldt dat NS-treinen woensdagochtend niet rijden en dat ook Arriva en Qbuzz uitval verwachten, als protest tegen bezuinigingen op sociale zekerheid.”
“Legt uit waarom de vakbonden het openbaar vervoer platleggen vanwege onenigheid over de cao.”
“Benadrukt dat de staking bedoeld is om druk te zetten op het kabinet, maar merkt op dat de publieke steun nog beperkt is.”
“Stelt dat de staking het begin is van verdere acties van de vakbonden tegen het openbaar vervoer.”
Achtergrond
Vakbonden, waaronder FNV, organiseren deze staking om druk uit te oefenen op het kabinet. Zij beschouwen de actie als het begin van verdere protesten. De staking heeft tot gevolg dat er woensdagochtend tot 08.00 uur geen NS-treinen rijden. Ook vervoerders als Arriva en Qbuzz waarschuwen voor uitval en verwachten veel minder treinen en bussen.
De staking treft met name reizigers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Hoewel de actie landelijk is, varen de ponten wel uit. De publieke steun voor de staking wordt door sommige media als nog beperkt beschouwd.

