In het kort
Nederland heeft een groei in hernieuwbare energie gerealiseerd. Tegelijkertijd heeft het kabinet besloten om energieleveranciers te gaan betalen voor hun reservecapaciteit. Dit beleid is gericht op het waarborgen van de energievoorziening.
Feiten over dit nieuwsbericht
- 1
Nederland realiseert groei in hernieuwbare energie.
- 2
Het kabinet gaat energieleveranciers betalen voor reservecapaciteit.
- 3
Dit beleid is gericht op het waarborgen van de energievoorziening.
- 4
Energieleveranciers ontvangen compensatie voor het aanhouden van reservecapaciteit.
- 5
Het beleid moet de betrouwbaarheid en stabiliteit van de energievoorziening garanderen.
Hoe de media berichten
1 artikelAchtergrond
Daarnaast heeft het kabinet een nieuw beleid geïntroduceerd waarbij energieleveranciers financieel worden gecompenseerd voor het aanhouden van reservecapaciteit. Dit betekent dat zij betaald krijgen voor het beschikbaar stellen van energie die kan worden ingezet wanneer de vraag het aanbod overstijgt of wanneer de productie uit hernieuwbare bronnen tijdelijk lager is.
Het doel van deze maatregel is om de betrouwbaarheid en stabiliteit van de Nederlandse energievoorziening te garanderen. Door energieleveranciers te stimuleren om reservecapaciteit te behouden, wordt voorkomen dat er tekorten ontstaan, met name tijdens piekuren of periodes met minder productie van duurzame energie.
Dit beleid moet bijdragen aan een veilige en stabiele energievoorziening voor huishoudens en bedrijven in Nederland, terwijl de transitie naar een groter aandeel hernieuwbare energie wordt voortgezet.





