In het kort
Het kabinet wil statiegeld invoeren op plastic melk- en sapflessen. Dit besluit is genomen om het inzameldoel van 90% te halen en zwerfafval te verminderen. Minister Van Veldhoven is de drijvende kracht achter deze uitbreiding van de statiegeldplicht, met als doel de frustratie bij automaten te voorkomen.
Feiten over dit nieuwsbericht
- 1
Het kabinet wil statiegeld invoeren op melk- en sapflessen.
- 2
De maatregel is bedoeld om het inzameldoel van 90% te halen.
- 3
Zwerfafval moet hiermee verminderd worden.
- 4
Minister Van Veldhoven wil de statiegeldplicht uitbreiden.
- 5
Het doel is ook om frustratie bij statiegeldautomaten te voorkomen.
Hoe de media berichten
3 artikelen · 3 invalshoeken“Focust op de aankondiging van het kabinet en de motivatie om statiegeld op melk- en sapflessen in te voeren.”
“Meldt dat het kabinet statiegeld op melk- en sapflessen wil invoeren met als doel zwerfafval te verminderen.”
“Benadrukt de intentie van minister Van Veldhoven om de statiegeldplicht uit te breiden naar plastic melk- en sapflessen om het inzameldoel te bereiken.”
Achtergrond
Minister Van Veldhoven is voorstander van deze uitbreiding van de statiegeldplicht. Het doel is om de hoeveelheid zwerfafval te verminderen en tegelijkertijd de gebruikerstevredenheid bij de statiegeldautomaten te verhogen, door de 'frustratie' die nu soms optreedt te voorkomen.
De invoering van statiegeld op melk- en sapflessen is een initiatief van het kabinet om de recyclingdoelstellingen te halen en de impact op het milieu te verkleinen.

