In het kort
Het kabinet wil statiegeld invoeren voor alle plastic melk- en sapflessen. Dit besluit is genomen om zwerfafval te verminderen en het inzamelingsdoel van 90% te halen. De maatregel moet ook frustratie bij de automaat voorkomen.
Feiten over dit nieuwsbericht
- 1
Het kabinet wil statiegeld invoeren op plastic melk- en sapflessen.
- 2
Het doel is om zwerfafval te verminderen.
- 3
Het inzamelingsdoel van 90% moet gehaald worden.
- 4
Minister Van Veldhoven wil de statiegeldplicht uitbreiden.
- 5
De maatregel moet frustratie bij de automaat voorkomen.
Hoe de media berichten
6 artikelen · 6 invalshoeken“De Telegraaf kondigt aan dat het kabinet een statiegeldplicht introduceert voor melk- en sapflessen.”
“Tubantia bericht dat het kabinet een voorstel doet om statiegeld in te stellen op melk- en sapflessen, met als doel zwerfafval te verminderen.”
“NRC benadrukt dat het kabinet nu ook statiegeld op melk- en sapflessen wil, om frustratie bij de automaat te voorkomen.”
“Nederlands Dagblad meldt dat het kabinet een voorstel indient voor statiegeld op melk- en sapflessen om zwerfafval tegen te gaan.”
“NOS Nieuws focust op de intentie van minister Van Veldhoven om de statiegeldplicht uit te breiden naar plastic melk- en sapflessen om het inzamelingsdoel van 90% te bereiken.”
“BNR Nieuwsradio meldt dat het kabinet van plan is statiegeld in te voeren voor alle plastic melk- en sapflessen.”
Achtergrond
De voorgestelde uitbreiding van de statiegeldplicht moet ervoor zorgen dat meer plastic flessen worden ingezameld en gerecycled. Volgens de plannen zal dit ook bijdragen aan het voorkomen van frustratie bij consumenten die nu nog geen statiegeld kunnen inleveren voor deze specifieke producten.
Minister Van Veldhoven is een van de drijvende krachten achter dit voorstel. Zij benadrukt het belang van het behalen van het inzamelingsdoel van 90% voor plastic verpakkingen.


