In het kort
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat belastingbetalers die geen bezwaar hebben gemaakt tegen de box 3-heffing, geen recht hebben op teruggave van betaalde belasting. Dit betekent dat zij geen compensatie zullen ontvangen voor de heffing.
Feiten over dit nieuwsbericht
- 1
De Hoge Raad heeft een oordeel geveld over de box 3-heffing.
- 2
Belastingbetalers die geen bezwaar maakten tegen de box 3-heffing, krijgen geen geld terug.
- 3
Zij hebben geen recht op teruggave van de betaalde belasting.
- 4
De uitspraak geldt voor degenen die de heffing hebben betaald zonder formeel bezwaar aan te tekenen.
Hoe de media berichten
4 artikelen · 4 invalshoeken“Nu.nl benadrukt dat belastingbetalers die geen bezwaar hebben gemaakt tegen de box 3-heffing, het geld niet zullen terugkrijgen.”
“Tubantia focust op de uitspraak van de Hoge Raad dat het niet maken van bezwaar tegen de box 3-heffing leidt tot het verlies van recht op teruggave.”
“Het Financieele Dagblad rapporteert dat de Hoge Raad geen compensatie toekent aan belastingbetalers die hebben nagelaten bezwaar te maken tegen de box 3-heffing.”
“Het Nederlands Dagblad meldt dat de Hoge Raad heeft geoordeeld dat niet-bezwaarmakers van de box 3-heffing geen recht hebben op teruggave.”
Achtergrond
Dit oordeel betekent dat degenen die de heffing hebben betaald zonder hier formeel bezwaar tegen aan te tekenen, geen compensatie zullen ontvangen. De uitspraak is gedaan door de hoogste rechtbank van Nederland.
De kern van de zaak betreft de box 3-heffing, waarbij de Hoge Raad nu duidelijkheid schept over de voorwaarden voor teruggave. Alleen wie tijdig bezwaar heeft gemaakt, kan aanspraak maken op een mogelijke compensatie.


